KAWA KAWIE NIERÓWNA

– hasło banalne, brzmiące jak typowy slogan reklamowy, ale nie da się zaprzeczyć, że prawdziwe. Jaką w takim razie wybrać do biura i dlaczego jakość kawy jest tak bardzo ważna w biznesie? Temat dość szeroki, ale z postaram się odpowiedzieć dość zwięźle, mając na uwadze specyficzne uwarunkowania związane z kawą w firmie.

Zacznijmy od definicji – co to znaczy biurowa kawa wysokiej jakości?

Odpowiem najkrócej jak się da – to świeża  kawa z pełnowartościowych ziaren, wypalonych w rzemieślniczej palarni, najlepiej pod nasze zamówienie i dostarczona optymalnie tydzień/dwa po wyprażeniu .

Ot cała tajemnica! 😉

Świeża kawa z palarni to przede wszystkim bogatszy aromat i pełnia smaku. To skutek dokładniejszego i dłuższego palenia wyselekcjonowanych zielonych ziaren w porównaniu do produkcji przemysłowej wielkich producentów. Tą regułę potwierdzają nasi Klienci czy firmy, które odwiedzamy z próbkami naszej kawy z prośbą o porównanie ze swoją obecną. Z reguły słyszymy po takim teście o przepaści w jakości i smaku, w porównaniu z popularnymi markami na „L”, „Cz”, „J” itd. , które królują w office’owych młynkach ze względu na swój silny marketing i niższą cenę. Czasami stosuję pewne (z pozoru infantylne) gastronomiczne porównanie, które idealnie ilustruje to co chcę przekazać i uświadamia Klientom różnicę: Gdy widzisz logo pewnej sieciowej restauracji “Pod dwoma złotymi łukami” 😉 , co myślisz w pierwszej chwili? Hamburger! Owszem, niewątpliwie jest to globalna marka bezsprzecznie kojarzona z tym typem kanapki z wołowiną…ale… Czy jest to ideał hamburgera? Czy nie lepiej zdecydować się na tego, może odrobinę droższego, który przygotowuje się dłużej i dokładniej, z lepszych składników, bez wątpienia lepszej jakości, takiego z tak popularnych ostatnio małych foodtrucków? Wybor jest raczej oczywisty! Mniej więcej tak właśnie jest w konfrontacji kaw dużych producentów vs rzemieślniczych palarni.

W dobie dostępu do świetnych świeżych kaw od małych producentów, sens zakupu popularnych, ogólnodostępnych „przemysłowych” marek, stoi pod znakiem zapytania.

Dlaczego jakość kawy jest tak ważna?

Propozycja filiżanki brązowego aromatycznego napoju stała się w obecnych czasach standardem podczas każdego firmowego spotkania i weszła w kanony biznesowego savoir-vivre.

Kawa to produkt budzący pozytywne skojarzenia i emocje, które przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy. Zaproponowana, przełamuje pierwsze lody podczas rozmowy. Jednak jej słaba jakość niewątpliwie zostanie zauważona natychmiast i zapadnie w pamięci naszego gościa. Głównie postęp cywilizacyjny, ale i szeroki dostęp do informacji czy spory wybór w gatunkach, sprawiły, że o kawie wiemy dużo więcej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Rosnąca popularność, kaw segmentu speciality, alternatywnych sposobów parzenia czy ilości kawiarni w Polsce sprawiła, że poruszamy się w temacie coraz sprawniej. Polacy znają się na kawie z roku na rok coraz lepiej, co potwierdza fakt, że zwracamy większą uwagę na jakość kawy. Dbałość o jej wysoki poziom ważna jest szczególnie w biznesie, gdzie najłatwiej spotkać świadome osoby, które piły kawę nie w jednej firmie i nie w jednym miejscu na świecie ;-). Częstowanie gości kawą rozpuszczalną lub popularną kiedyś „zalewajką” traktowane jest obecnie, mówiąc brutalnie, jako powód do wstydu.

81% badanych twierdzi, że częstowanie klientów kawą dobrej jakości, wpływa na polepszenie kontaktów i lepsze relacje, przy czym aż 25% jest o tym zdecydowanie przekonanych.

Nasze obserwacje segmentu kawy w biurze potwierdzają bezpośrednio wyniki badań przeprowadzonych wśród Klientów B2B. Według TNS OBOP 81% badanych twierdzi, że częstowanie klientów kawą dobrej jakości, wpływa na polepszenie kontaktów i lepsze relacje, przy czym aż 25% jest o tym zdecydowanie przekonanych. Wyniki tych badań pochodzą z ankiety przeprowadzonej w 2014 roku, co przy wspomnianej wcześniej rosnącej wiedzy Polaków i popularności kawy, pozwala stwierdzić, że % te mogą być na chwilę obecną jeszcze wyższe.

Firmy coraz częściej wykorzystują także pozytywne emocje jakie budzi kawa do własnych działań marketingowych. Widzimy zwiększające się zainteresowanie naszą kawą pakowaną w indywidualnych personalizowanych opakowaniach z logo naszych Klientów. Paczka pachnących ziaren to świetny gift cementujący zakończenie spotkania z kontrahentem, prezent świąteczny czy miły upominek rozdawany przez handlowców.

Idealny pracownik to 10% jego predyspozycji i 90% świeża kawa w biurowej kuchni – tak brzmiało hasło rozpoczynające nasz pierwszy blogowy wpis – i tak jest 😉. Niewątpliwie jakość kawy i jej nieograniczona dostępność w firmie ma realne przełożenie na atmosferę w pracy. To ona rozpoczyna dzień i daje oddech podczas przerw. Przy okazji kawy dla koleżanek i kolegów z biura ważnymi będą jej  udowodnione naukowo właściwości pobudzające, wspomagające skupienie czy kreatywność, a także przy regularnym spożyciu obniżające poziomu stresu. I znowu, dla uwiarygodnienia moich słów, podeprę się w/w badaniami – 68% pracowników pije kawę zaraz po przyjściu do biura; tyle samo osób stwierdziło, że możliwość korzystania z ekspresu do kawy przez pracowników wpływa na poprawę wizerunku firmy w ogóle;

65% pytanych uważa, że możliwość korzystania z ekspresu do kawy i jej jakość wpływa bezpośrednio na lepszą atmosferę pracy.

Niestety w finalnym wyborze marki ziaren do firmy, często największy wpływ mają założone w excelowych tabelach formuły, czyli po prostu cena…  „Kawa z Palarni jest droższa od tej, którą mamy obecnie” [popularnej przemysłowej znanej marki] – owszem, ale tak samo jak różni je cena, różni je jakość. Trzeba być tego świadomym. Spróbuj naszej kawy, a ocenisz sam! To oszczędność – z pespektywy cyfr na pewno tak, ale w skali wizerunkowej czy możliwych doznań smakowych  już niekoniecznie.

Chciałoby się przytoczyć cytat „…nie stać mnie na kupowanie tanich rzeczy…” – trudno się nie zgodzić także w tym przypadku. Czy różnica 10 groszy na filiżance kawy dla Twojego obecnego lub przyszłego Klienta to duża inwestycja? – na to pytanie musi odpowiedzieć sobie każdy przedsiębiorca indywidualnie stojąc przy wyborze kawy…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *